وبلاگ - درباره سوریه …
- در سوریه تا کنون خدمات اینترنتی تنها از سوی شرکت مخابرات و به صورت دولتی ارائه می شد اما مدتی است که اولین شرکت خصوصی ارائه دهنده خدمات اینترنتی با آغار فعالیت خود اقدام به توزیع کارت های اشتراک اینترنتی نموده است که قیمت هر ساعت از آن بسته به نوع اشتراک بین ۱۶ لیره تا ۲۲ لیره (۲۷۰ تا ۳۷۰ تومان ) می باشد. تا قبل از این چت صوتی و تصویری دارای محدودیت هایی بود که با راه اندازی این شرکت خصوصی این محدودیت برطرف شده است.
- در سوریه دو شرکت مخابراتی سیریتل SYRITEL و نود و چهار ۹۴به ارائه خدمات موبایل به دو صورت اعتباری و دائمی می پردازند. این دو شرکت فعالیت خود را از چند سال قبل و دیرتر از موبایل ایران آغاز نموده اند اما در همین مدت کم به رفع مشکل موبایل در این کشور پرداخته اند به صورتی که خط موبایل بدون نوبت انتظار و با قیمت ارزانی در دسترس مردم قرار می دهند و در رقابت با هم به ارائه خدمات بیشتر به مشتریان خود می پردازند. خدماتی چون ارسال پیام متنی SMS ، پیام تصویری MMS ، سیستم پست صوتی ، سیستم ترجمه متن عربی و انگلیسی، سیستم دریافت زکات فطریه در ماه مبارک رمضان ، سیستم اعلام موقعیت مشترک در هر منطقه از شهر و موارد دیگری از این قبیل می باشد.
- در سوریه قیمت سیم کارت اعتباری ( مثل تالیای ایران ) ۴۰۰ لیره (۶۸۰۰ تومان ) می باشد و در عموم فروشگاه های معتبر عرضه می شود. و به راحتی و در هر زمان از شب و روز می توان آن را تهیه کرد. و کارت های شارژ این نوع از خطوط موبایل در همه جا حتی کیوسک های مطبوعاتی و بقالی ها یافت می شود.
- در سوریه قیمت سیم کارت دائم ۱۵۰۰ لیره ( ۲۵۵۰۰ تومان) می باشد. قیمت سیم کارت قبل از ماه مبارک رمضان ۴۰۰۰ لیره (۶۸۰۰۰ تومان ) بود. جالب این که این دوشرکت در رقابت با یکدیگر تاکنون چندین بار تعرفه های خدمات خود را کاهش داده اند. و هر چند وقت یکبار خدمت جدیدی را به مشتریان خود عرضه می کنند.
- در سوریه نقل و انتقال عمومی در شهر با استفاده از خطوط واحد تاکسی و میکرو باس ( خودرویی کوچکتر از مینی بوس با ظرفیت تقریبی ۸ تا ۱۵ نفر) صورت می گیرد.تاکسی ها به صورت دربستی و بدون توقف در طول مسیر حرکت کرده و مجهز به تاکسیمتر با تعرفه مشخص می باشند. رنگ آنها زرد و از انواع اتومبیل ها می باشند. در این میان پراید ایران جایگاه خوبی در بین تاکسیرانان دارد و علت آن به صرفخ بودن آن از نظر میزان مصرف کم سوخت می باشد.کرایه میکروباس در تمام مسیرهای درون شهری ۵ لیره ( ۸۵ تومان) می باشد و از ۱۰ سال پیش که کار خود را در دمشق آغاز کرده اند قیمت کرایه آن تغییر نیافته است.
- در سوریه استفاده از موتورسیکلت به عنوان وسیله نقلیه متداول نیست و تعداد موتورسیکلت هایی که مثلا در شهر دمشق در رفت و آمدند از تعداد موتورسیکلت هایی که در یک روستای ایران وجود دارند کمتر است !! به همین دلیل میزان تصادفات و به تبع آن مرگ و میر ناشی از آن نادر است. در ایران مرگ جوانان به علت این گونه تصادفات عادی و پیش پاافتاده است اما در یک سال گذشته حداقل خود من در شهر بزرگ دمشق کمتر به این مورد برخورده ام.
- سوریه دارای دو کانال تلوزیونی و یک کانال ماهواره ایست . واز شبکه های محلی تلوزیونی در اینجا خبری نیست. بیشتر وقت این کانالها صرف نمایش سریال های تلوزیونی سوری است که اتفاقا در دنیای عرب دارای طرفداران زیادی است . همچنین سریالها و فیلمهای انگلیسی زبان این کانالها بدون دوبله و با زبان اصلی پخش می شود و شاید همین موضوع باعث شده است که عموم مردم به زبان انگلیسی آشنایی داشته باشند. از طرفی ممنوعیت استفاده از ماهواره در این کشور چند سالی است که لغو شده است.
- سوریه از نظر بهداشت و رعایت اصول آن در شرایط به مراتب پایینی نسبت به ایران قرار دارد . و فرهنگ بهداشتی مردم آن در سطح پایینی قرار دارد. میزان استفاده از دخانیات به صورت سیگار و قلیان در سطح بالایی قرار دارد . از طرفی درصد میزان اعتیاد به مواد مخدر در میان سوری ها تقریبا صفر می باشد.
نویسنده -سیدحسین رضویمدیر
متولد 1352 یزد معلم و ناشر
نوشتن دیدگاه