وبلاگ - کرونا چه تاثیری بر موفقترین نظام آموزشی دنیا داشته است؟
فنلاند که یکی از موفقترین نظامهای آموزشی دنیا را دارد، این روزها این دستاورد بزرگ خود را به خاطر شیوع کرونا در معرض تهدید میداند و به دنبال راه حلهایی برای رفع مشکلات حاصل از این بحران است.
با تعطیلی مدارس این کشور در ماه مارس، وزارت آموزش و پرورش فنلاند از شش پژوهشگر برجستۀ رشتههای مختلف خواست تا نظرات خود را در مورد تأثیر اپیدمی ویروس کرونا در زمینههای مربوطه ارائه دهند. این محققان عبارت بودند از: پروفسور سرکا هاینونن (آیندهپژوه)، جوسی لتنون (محقق هنری)، پروفسور تاینا رنتانن (محقق پیری شناسی و بهداشت عمومی)، مایکو سالاسو (محقق حوزه جوانان)، پروفسور کریستینا سالمیوالی (روانشناس کودکان و جوانان) و پروفسور اتو تویوانن (اقتصاددان)
از این محققان خواسته شد که به طور خاص به سه سؤال مطرح شده پاسخ دهند:
۱- چه کنیم تا تجربه شیوع بیماری کرونا به عنوان عامل مخرب افراد، اجتماعات و جامعه در ذهنیت نسل فعلی جای نگیرد؟
۲- تأثیرات آنی و بلند مدت این وضعیت چیست؟
۳- چه اقدامات بلندمدتی را جامعه باید در جهت کاهش اثرات اجتماعی آن انجام دهد؟
این محققان در تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۲۰ به بررسی تأثیرات بیماری همهگیر کورونا به ویژه بر روی کودکان و جوانان پرداختند.
از نظر این محققان، جامعه باید به برنامهریزی اقدامات مختلفی برای دوران پساکرونا بپردازد و به طور خاص این محققان به موضوعاتی مانند منابع و مواد آموزشی اضافی، پشتیبانی از کودکان و نوجوانان محروم و حمایت از بخشهای هنری و فرهنگی جامعه اشاره کردند.
این محققان بر اساس دیدگاههای خود، مجموعهای را برای کمک به درک اثرات طولانی مدت بیماری همهگیر کورنا به همراه پیشنهاداتی در مورد راهکارهای کاهش تاثیرات آن تهیه کردند.
از نظر این محققان، شیوع کرونا در حال نابود ساختن جامعه نه فقط در شرایط فعلی به خاطر شوک حاصل از مواجه شدن با آن بلکه در درازمدت نیز ادامه پیدا خواهد کرد. تأثیر شیوع کرونا به ویژه در کودکان و جوانان ممکن است یک تجربه مهم و به بدترین شکل در زندگی نسل آنها باقی بماند. پیشبینی میشود شکاف آموزشی در بین کودکان و جوانان شکل گیرد و اختلاف در یادگیری پس از کرونا افزایش یابد. بحران کرونا همچنین ممکن است تأثیرات قابل توجهی در روابط اجتماعی کودکان و جوانان داشته باشد. علاوه بر این ، مشکلات اقتصادی ناشی از بحران ممکن است فرصتهای تفریحی کودکان و نوجوانان را در آینده محدود سازد.
محققان همچنین نگرانی خود را از تأثیر وضعیت والدین بر فرزندانشان ابراز میکنند. تحقیقات قبلی نشان داده است، شوکهایی که والدین در اتفاقاتی از قبیل از دست دادن شغل تجربه میکنند بر میزان حضور فرزندانشان در مدرسه نیز تأثیر دارد. همچنین به استناد تحقیقات قبلی شواهدی وجود دارد که نشان میدهد بحران در مراحل بعدی زندگی، اثرات طولانی مدتی را هم هنگام ورود به زندگی کاری و هم در هنگام کار کردن بر جای میگذارد. در شرایط فعلی بحران کرونا میتواند تأثیرات مشابهی بر مبنای تحقیقات قبلی داشته باشد.
از نظر آنان ابزارهای بازیابی در جهت حمایت و سرگرمی با هدف به حداقل رساندن تأثیرات منفی این بحران ضروری است تا بتوانیم در مورد این تجربه با کودکان و جوانان بحث کنیم و نیازهای حمایتی ویژه را در یادگیری، روابط اجتماعی یا سلامتی روانی تشخیص دهیم. فعالیتهای تفریحی معنادار ، کار جوانان ، هنر و فرهنگ نقش مهمی در فرآیند بازیابی دارند. هنر و فرهنگ همچنین می تواند نقش مهمی در نحوه برخورد و مواجه افراد با تأثیرات و ترسهای حاصل داشته باشد.
محققان برای کاهش اثرات بحران کرونا فهرستی از اقدامات ضروری را در ۱۵ مورد پیشنهاد دادند. اولین اقدامی که میتواند به سرعت انجام شود، انجام نظرسنجی از دانشآموزان دوره آموزش عمومی (ابتدایی و متوسطه اول) در مورد تجربیات آنها در این وضعیت استثنایی در بهار ۲۰۲۰ است. موارد دیگری نیز برای حمایت از دانشآموزان و دانشجویان محروم، بهبود تندرستی دانشآموزان و توسعه کار جوانان پیشنهاد شده است.
محققان همچنین آمادگی لازم برای بحرانهای آینده را ضروری میدانند و با توجه به این موضوع، آنها انجام مطالعاتی را در مورد نحوه آموزش کودکان و جوانان به سمت خودرهبری در سرگرمیهای خود و چگونگی افزایش فرصت برای سالمندان برای مشارکت در جامعه با استفاده از ابزارهای دیجیتال پیشنهاد میکنند.
علاوه بر این، آنان ایجاد بستههای حمایتی و برنامههایی را برای هنرمندان و مؤسسات هنری مهم میدانند تا از طریق هنر و آموزشهای هنری، ابزاری برای مقابله با بحران تولید کنند.
ترجمه و تلخیص: سیدحسین رضوی خوسفی
منبع: سایت وزارت آموزش و پرورش فنلاند
متولد 1352 یزد معلم و ناشر
نوشتن دیدگاه